SPECJALISTYCZNY CATERING dla ŻŁOBKÓW, PRZEDSZKOLI I SZKÓŁ

Dieta dla meteopaty 23/02/2016

Meteopaci to osoby wrażliwe na niekorzystne warunki pogodowe, takie jak nagłe zmiany ciśnienia, deszcz, silny wiatr, brak słońca przez dłuższy czas, czy też znaczne skoki temperatury. Skutkują one niewłaściwymi reakcjami w sferze somatycznej i psychicznej człowieka. Osoby te mają osłabioną odporność przystosowującą organizm do zmieniających się warunków atmosferycznych. Najczęstsze objawy towarzyszące osobom wrażliwym na zmiany pogodowe to ospałość, senność, uczucie zmęczenia, trudności z koncentracją, uczucie ucisku i pulsowania w skroniach, bóle stawów i mięśni oraz nadmierna nerwowość, co wpływa również na pogorszenie nastroju, brak energii oraz uczucie rozbicia. Jest to związane z niewłaściwym stylem życia, do którego zalicza się ciągły pośpiech, codzienne stresy, stosowanie używek oraz niewystarczająca ilość snu.

Jaka pogoda komu szkodzi?

Niskie ciśnienie, spadek temperatury, wysoka wilgotność powietrza - zaostrzają przewlekłe stany zapalne lub zwyrodnieniowe stawów, powodują odzywanie się dawnych kontuzji.

Powietrze zwrotnikowe, spadek zawartości tlenu w powietrzu - zaostrzają chorobę wieńcową, dają uczucie duszności.

Silne wahania ciśnienia atmosferycznego - powodują pogorszenie się stanu osób cierpiących na nadciśnienie. Wyże powodują skoki ciśnienia. Warto mierzyć je częściej i unikać forsowania się.

Ciepłe fronty atmosferyczne jesienią i wiosną - zaostrzenie choroby wrzodowej żołądka lub dwunastnicy.

Silny wiatr towarzyszący frontom atmosferycznym, nadchodząca burza - złe samopoczucie psychiczne: niepokój, rozdrażnienie, lęki, bezsenność.

Wiatr halny na Podhalu - bóle głowy i bezsenność. Mała ilość światła słonecznego - zmiany nastroju (depresja zimowa), uczucie wyczerpania. Upały - powyżej 26 st. Celsjusza czujemy senność, znużenie. Zaostrzenie się chorób serca - skoki tętna i przyspieszony oddech.

Ciepły front - obniżenie się aktywności tarczycy, chłodny - jej podwyższenie.

Jak walczyć z tymi objawami?

Osobom takim zaleca się zmianę stylu życia, między innymi modyfikację diety, która również może być jednym z elementów wpływających na samopoczucie podczas zmian pogodowych. Warto na stałe włączyć produkty będące źródłem magnezu, ponieważ niedobory tego pierwiastka w organizmie zaburzają pracę serca, powodując arytmię i przyspieszoną akcję serca, niedokrwienie oraz nadciśnienie, nasilające dyskomfort podczas zmian atmosferycznych. Dlatego w codziennym jadłospisie nie powinno zabraknąć pełnoziarnistego pieczywa i kasz, orzechów oraz potraw zawierających rośliny strączkowe. Natomiast do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego potrzebne są witaminy z grupy B, często niedoborowe w naszej diecie, szczególnie u osób zwykle narażonych na sytuacje stresowe. Witaminy te znajdują się w mięsie wieprzowym i wołowym, otrębach pszennych, kaszach, roślinach strączkowych oraz makreli i grzybach.

Woda.

Aby zniwelować ryzyko pojawienia się bólów głowy czy pogorszenia koncentracji należy pamiętać o spożywaniu, co najmniej 6-8 szklanek wody w ciągu dnia. Nawodnia ona organizm i umożliwia lepsze wchłanianie witamin z grupy B. Wodę należy pić przez cały dzień, aby nie dopuścić do spadku zawartości płynów ustrojowych w organizmie.

Zioła.

Pomocne w tej sytuacji mogą okazać się też zioła. Znanych jest wiele roślin, które są adaptogenami, czyli lekami ziołowymi działającymi w organizmie jak regulatory pomagające w przystosowaniu do sytuacji stresowych, takie jak żeń-szeń, różeniec górski i aloes. Dodatkowo można też stosować korzeń kozłka lekarskiego, szyszki chmielu, ziele męczennicy cielistej oraz melisę. Spożywa się je w postaci naparów ziołowych, dodatków do potraw lub gotowych preparatów dostępnych w aptece. Działają one kojąco na układ nerwowy, wspomagają zasypianie oraz zmniejszają dolegliwości żołądka i narządów trawiennych.  Osobom, które dotkliwie znoszą zmiany pogody zaleca się również ziele dziurawca, ze względu na zawartość substancji pozytywnie wpływających na nastrój.

Meteopatami mogą być ludzie o osłabionej odporności organizmu - osoby starsze, chore, dzieci.

Aby pomóc dziecku należy:

  • Dopilnować, aby w tym czasie nie przemęczało się za bardzo, jednocześnie miało zapewnioną aktywność ruchową na powietrzu, podczas której wydzielają się endorfiny poprawiające samopoczucie

  • Zapewnić dziecku odpowiednią ilość snu

  • Wzbogacić dietę dziecka w naturalne, świeżo wyciskane soki

  • Dostarczyć dziecku wystarczającą ilość niegazowanej wody nisko i średniozmineralizowanej

Przed snem możemy też dziecku zaparzyć herbatkę ziołową z korzenia kozłka lekarskiego, szyszki chmielu, ziela męczennicy cielistej lub tradycyjną i znaną wszystkim melisę.

01/07/2017 Dziecko latem
10/03/2017 Dziecko w kuchni
14/12/2016 „Duże” dzieci

© 2015 GASTROPOL-CATERING.PL
Wszystkie prawa zastrzeżone. Projekt i wykonanie: Web-Profit

Firma Cateringowa
P.W. "Gastropol" w Krakowie
tel: 012 430 09 67
info@gastropol-catering.pl