SPECJALISTYCZNY CATERING dla ŻŁOBKÓW, PRZEDSZKOLI I SZKÓŁ

„Duże” dzieci 14/12/2016

Obecnie nadwagę lub otyłość ma w Polsce prawie 16 % dzieci i młodzieży. Ilość dzieci z nadwagą nadal rośnie i jako rodzice powinniśmy rozpoznać problem i próbować mu zaradzić. Wbrew powszechnemu bagatelizowaniu, większość dzieci nie wyrasta z nadwagi, a ich problemy i złe nawyki żywieniowe pogłębiają się.

Czemu masa ciała ma znaczenie?

Bycie ‘puszystym’ nie jest fajne. Pomijając większe prawdopodobieństwo bycia odtrąconym i wyszydzanym przez rówieśników oraz obniżone poczucie własnej wartości, dzieci otyłe mają duże większe ryzyko:

- problemów z kośćmi i stawami,

- problemów z oddychaniem, astmą,

- podwyższonego ciśnienia tętniczego krwi,

- wysokiego poziomu cholesterolu,

 - cukrzycy typu 2,

- miażdżycy,

- chorób serca i udaru w późniejszym wieku,

- nowotworów w późniejszym wieku (wg badań prowadzonych przez National Obesity Forum jest to ryzyko 20% większe niż u osób, które w dzieciństwie miały prawidłową masę ciała)

Czy to nadwaga czy otyłość?

Do takiej oceny u dzieci najlepiej sprawdzają się siatki centylowe, które możesz szybko sprawdzić. Jeśli BMI Twojego dziecka znajduje się powyżej 85 centyla mamy do czynienia z nadwagą, powyżej 95 z otyłością.

Zdrowe sposoby na radzenie sobie z nadwagą

Najlepszym rozwiązaniem jest zmiana nawyków żywieniowych całej rodziny i wprowadzenie zdrowych, regularnych posiłków i aktywności fizycznej, uczenie dziecka i dawanie mu dobrego przykładu, ale z pozostawieniem mu miejsca na własne przemyślenia i wybory.

Zdrowy umysł, zdrowe ciało – poczucie własnej wartości

Jeśli będziesz zwiększać poczucie własnej wartości dziecka i sprawisz, że zacznie myśleć o sobie bardziej pozytywnie, jest większe prawdopodobieństwo, że nie będzie szukało pocieszenia w nadmiernym jedzeniu i będzie bardziej otwarte na zmiany nawyków. Zwracaj uwagę na jego sukcesy, mocne strony i zachęcaj do podejmowania nowych wyzwań, szukania nowych hobby. Nigdy nie nazywaj go grubym i nie mów, że musi schudnąć. Niech wie, że kochasz jego wnętrze i nic tego nie zmieni. Postaraj się nie obciążać go Twoim niepokojem o jego masę ciała i zdrowie.

Diety odchudzające – zabronione

Nie powinno się wprowadzać żadnych restrykcji kalorycznych dla dziecka bez konsultacji z lekarzem i dietetykiem. Zapotrzebowanie na składniki odżywcze w dzieciństwie są wysokie i ich niedobory szybko odbiją się na jego zdrowiu, rozwoju i samopoczuciu. Zamiast tego wprowadzaj zdrowe zmiany w tym, co jadło do tej pory. Jeśli dziecko jest otyłe lekarz może zalecić stopniową utratę masy ciała, ale jedynie pod okiem dietetyka.

Jedzcie razem

Postarajcie się spożywać posiłki wspólnie, jeśli tylko jest taka możliwość. Wspólne jedzenie ma pozytywny wpływ na to, co i ile dziecko je. Liczne badania wykazały, że dzieci, które regularnie jedzą posiłki razem z rodziną dużo rzadziej mają nawagę i rzadziej sięgają po niezdrowe przekąski.

Bądź dobrym wzorem

Dzieci częściej wzorują się na tym, co robisz niż na tym, co mówisz. Patrząc na swoich rodziców uczą się, które jedzenie jest najbardziej pożądane i czy aktywność fizyczna jest ważna i przyjemna. Jeśli na Twoim talerzu często goszczą frytki – nie myśl, że one wybiorą inaczej.

Jedzenie nie jest nagrodą

Nagradzanie dobrego zachowania słodyczami tylko umacnia w dziecku przekonanie, że to produkty wyjątkowe i powoduje, że chce je jeść jeszcze częściej.

Brak zakazów

Pozwalaj na pojawienie się różnych produktów w waszym menu, ale wytłumacz dziecku dokładnie, że niektóre powinny być jedzone bardzo okazjonalnie. Zakazywanie powoduje jeszcze większą chęć na zdobycie ‘zakazanego owocu’ i jedzenie w tajemnicy.

Zdrowe przekąski

Rodzicu, upewnij się, że Twoje dziecko zawsze ma zdrowe przekąski na wyciągnięcie ręki. Świeże i suszone owoce, orzechy, jogurt naturalny, naturalne ciastka zbożowe to dobre propozycje. Trzymaj je w łatwo dostępnych miejscach.

Więcej ruchu

Szukaj sposobów na włączenie aktywności fizycznej do Waszego trybu życia. Niech to będzie Waszym wspólnym spędzaniem czasu i okazją do zabawy i śmiechu. Pozwól  wybrać dyscyplinę, która dziecku sprawia przyjemność lub której chciałoby spróbować. Przedstaw i daj mu spróbować różnych opcji.

Ogranicz czas przed ekranem

Planuj z dzieckiem dokładnie, co chce obejrzeć w telewizji i zgadzaj się na określony przedział czasu. Kiedy program się skończy wyłącz sprzęt, obojętne z jak dużym protestem ze strony dziecka się to będzie wiązało. Pamiętaj, że dziecko nie powinno spędzać przed ekranem więcej niż dwie godziny dziennie! Pamiętaj też, że jedzenie w tym czasie przekąsek prowadzi zwykle do przejadania się, bo zaburzony jest odbiór uczucia sytości.

01/07/2017 Dziecko latem
10/03/2017 Dziecko w kuchni
23/02/2016 Dieta dla meteopaty

© 2015 GASTROPOL-CATERING.PL
Wszystkie prawa zastrzeżone. Projekt i wykonanie: Web-Profit

Firma Cateringowa
P.W. "Gastropol" w Krakowie
tel: 012 430 09 67
info@gastropol-catering.pl