SPECJALISTYCZNY CATERING dla ŻŁOBKÓW, PRZEDSZKOLI I SZKÓŁ

Dziecko latem 01/07/2017

Dziecko latem

Dzieci są o wiele bardziej od dorosłych narażone na odwodnienie, ponieważ ich ciała nie chłodzą się tak skutecznie. Latem niebezpieczeństwo odwodnienia znacząco wzrasta i potencjalnie może zagrażać życiu. Podjęcie kilku prostych środków ostrożności chroni dziecko i pozwoli mu cieszyć się letnim czasem bezpiecznie.

Objawy odwodnienia :

- ogólne osłabienie,

- senność,

- mdłości,

- wzrost temperatury ciała,

- rozkojarzenie,

- bóle mięśni,

- podkrążone i zapadnięte oczy,

- suchy język,

- irytacja.

Skąd wiemy, że dziecko pije wystarczająco?

Zaleca się, by dziecko spożywało dziennie średnio sześć szklanek wody. W czasie aktywności fizycznej może ono  stracić do pół litra płynu na godzinę. Sugeruje się, by w czasie zwiększonej aktywności podawać dziecku ważącemu około 40 kg 150ml wody co 20 minut. Dzieci i nastolatki ważące około 60 kg powinny wypijać  250ml co 20 minut. Pamiętaj, że chociaż zimne napoje mogą się wydawać idealnym lekarstwem na pragnienie, to o wiele lepiej podać dziecku wodę o umiarkowanej temperaturze.

Nie czekaj aż Twoje dziecko będzie prosić o coś do picia (odczucie pragnienia oznacza, że organizm jest już odwodniony w minimum 2-3 procentach)- oferuj napoje w trakcie każdego posiłku. Jeśli wiesz, że kolejnego dnia będzie bardziej aktywne fizycznie, zachęcaj je do częstszego picia już wieczór wcześniej, a przynajmniej wczesnym rankiem.

Jakie napoje są najlepsze?

Najlepszym środkiem gaszącym pragnienie jest woda. Jeśli Twoje dziecko nie przepada za nią, dodaj do szklanki ,czy butelki kilka plasterków owoców: truskawek, kiwi, cytryny, pomarańczy i parę listków melisy lub mięty. Wiele owoców jest doskonałym źródłem wody, a także pożywną przekąską. Zawartość wody w arbuzie to aż 92-99%! Sok owocowy ma wyższe stężenie cukru, niż całe owoce i dlatego nie jest najlepszym wyborem, jeśli chodzi o nawadnianie organizmu, ale może być dobrym źródłem energii przy długiej aktywności fizycznej (powyżej 3h). Wtedy możesz go rozcieńczyć pół na pół z wodą i podawać dziecku, pamiętając, że nie zastąpi on posiłku.

W codziennym planowaniu posiłków należy zawsze pamiętać o potrawach o wysokiej zawartości wody - latem częściej serwuj lekkie zupy, surówki i sałatki warzywne lub owocowe.

Kiedy Twoje dziecko podrośnie, nie będziesz w stanie w pełni kontrolować, czy wybiera napoje, których potrzebuje. Możesz mu pomóc zrozumieć znaczenie odpowiedniego nawadniania. Naucz je dokonywać zdrowych wyborów, pić regularnie i pomóż w wyrabianiu dobrych przyzwyczajeń. 

10/03/2017 Dziecko w kuchni
14/12/2016 „Duże” dzieci
23/02/2016 Dieta dla meteopaty

© 2015 GASTROPOL-CATERING.PL
Wszystkie prawa zastrzeżone. Projekt i wykonanie: Web-Profit

Firma Cateringowa
P.W. "Gastropol" w Krakowie
tel: 012 430 09 67
info@gastropol-catering.pl